Ayat-ayat Cinta oleh Habiburrahman El-Shirazy

Keistimewaan : Kisah cinta yang mempunyai kelainan

Ulasan: Buku cinta Melayu biasanya tidak menarik minatku. Bagiku, semuanya mempunyai jalan cerita yang lebih kurang sama, watak-watak yang serupa, malah dialognya juga tidak banyak perbezaan. Ayat-ayat Cinta sebaliknya mempunyai kelainan daripada novel-novel cinta lain kerana cinta bukan pokok jalan ceritanya. Ia mengenai Fahri, seorang warganegara Indonesia yang tinggal di Mesir untuk menuntut ilmu. Pengalamannya, buah fikirannya, perasaannya serta dugaan yang dihadapinya adalah antara yang dipaparkan dalam buku ini. Membaca buku ini membuka mindaku dan menyedarkanku bahawa banyak perkara yang aku tidak tahu tentang kehidupan dan budaya di negara-negara lain.

Novel ini mendapat banyak pujian kerana dikatakan bersifat ‘Islami’. Malah filem yang diterbitkan mempunyai sambutan hangat. Aku tidak pernah melihat filemnya, sekadar trailernya. Namun ia cukup untuk aku membuat penilaian. Di sini aku ingin menganjurkan agar kita bersikap hati-hati dalam menilai adakah sesuatu bersifat Islami ataupun tidak, kerana pada penilaianku, novel dan filemnya masih banyak kekurangan dari sudut hukum Islam. Aku lebih cenderung untuk menyarankan karya Zaid Akhtar (yang akan aku perkatakan nanti) jika anda ingin membaca sesuatu yang berpandukan nilai-nilai Islam. Namun ia tidak bermakna tidak ada sesuatu yang kita boleh belajar dari membaca novel ini.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

Interlok
Bukan Legasi Lalang
Selamat Datang

Powered by Blogger

Subscribe to
Posts [Atom]

B

U

K

U

 

L

A

I

N