Sesegar Nailofar oleh Zaid Akhtar

Keistimewaan : mampu memberi kesan pada pembaca dan membuat pembaca berfikir

Ulasan: Aku terkesan dan semangatku untuk berjuang kembali berkobar setelah membaca karya ini.

Iqbal adalah seorang siswa yang sedang menuntut dalam semester terakhirnya di Jordan. Kesabaran dan keyakinannya kepada Allah s.w.t. begitu kuat, dan wajar untuk dijadikan iktibar. Dia hanya manusia biasa, menghadapi masalah-masalah yang biasa dihadapi oleh kita semua, tetapi caranya menghadapi masalah-masalah itu membuka mindaku dan mengingatkanku, Rasulullah s.a.w. juga manusia dan tidak mustahil untuk kita cuba mencontohinya.

Suasana tegang yang diketengahkan akibat desakan manusia-manusia durjana mengingatkan aku kembali bahawa perjalanan masih jauh. Aku juga menginsafi, ramai saudara-maraku di luar sana sedang menderita dan seharusnya aku, yang tinggal dalam negara yang masih aman tidak seharusnya mudah berputus asa.

Aku juga cukup insaf bahawa pengetahuanku tentang agamaku sendiri teramatlah cetek, dan aku seharusnya berupaya untuk mendalaminya. Semoga azamku dapat diteruskan.

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home

B

U

K

U

 

L

A

I

N